دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم

به تیک فیلم خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵

قوانین تیک فیلم

جدیدترین فیلم ها

دانلود فیلم اطراف آرامش
دانلود فیلم پیش خواهد آمد
دانلود فیلم هیهات
دانلود فیلم نزدیک تر
دانلود فیلم داره صبح میشه
دانلود فیلم امکان مینا
دانلود فیلم خاکستر و برف
دانلود فیلم پشت نیمه شب

برای مشاهده همه فیلم های جدید کلیک کنید

نقد و بررسی فیلم انار های نارس

نقد و بررسی فیلم انار های نارس


“انارهای نارس راوی قصه پر غصه آدمای این سرزمینه…
انسانهایی که به خاطر سوء مدیریت و تصمیمات اشتباه در هیاهوی شعارهای رنگ آمیزی شده پوشالی سقوط کردند و صدای خرد شدن
استخوان هایشان در کوچه پس کوچه های شهرمان پیچیده شده است…
اما…اما در پاییز ، باز جوانه ای سبز می زنند و قد میکشند و چشم می دوزند به روزنه تدبیر وامید که شاید برای همگان این آخرین فرصت باشد….”

نام فیلم : انارهای نارس

کارگردان، تهیه کننده، تدوین: مجیدرضا مصطفوی

نویسنده : مهدی تراب بیگی، مجید رضا مصطفوی

بازیگران :

آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، ساقی زینتی، مجید مشیری، شیوا خسرو مهر، محمد عباسی نژاد، بهاره مشیری، حامد طلانی

عوامل فیلم «انارهای نارس» :

مجری طرح و سرمایه گذار: آرش الیاسی/ مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا/ مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان/ طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان/ طراح چهره پردازی: رسول سید عربی/ طراحی صحنه و لباس: حسن روح پروری/ موسیقی: حامد ثابت/ مدیر جلوه های ویژه: آرش آقا بیک/ مشاور رسانه ای: سام بهشتی/ مدیر جلوه های بصری: فرید ناظر فصیحی/ عکاس: مژده لباسچی، اشکان مهران

خلاصه فیلم :

آدمی که منتظر است هیچ نشانی ندارد… هیچ نشانه خاصی… فقط با هر صدایی بر می گردد.

درباره کارگردان :

فیلم سینمایی «انارهای نارس» اولین ساخته مجیدرضا مصطفوی از 3 اسفند ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

این فیلم در جشنواره‌های بین المللی فیلم مسکو و سائوپائولو حضور داشته است. فیلم «انارهای نارس» رتبه چهارم را در جدول ارزشگذاری منتقدان جشنواره بین المللی مسکو به خود اختصاص داده و توسط فدراسیون جهانی منتقدین (فیپرشی) و رسانه بین المللی هالیوود ریپورتر مورد تحسین قرار گرفته است. سرمایه گذاری این فیلم به عهده آرش الیاسی و پخش بین الملل به عهده محمد اطبایی است.
فیلم «انارهای نارس» در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراح چهره پردازی و بهترین طراح صحنه و لباس در این جشنواره شد.

یادداشت مجیدرضا مصطفوی، کارگردان فیلم «انارهای نارس»:

انارهای نارس راوی قصه پر غصه آدمای این سرزمینه…

انسانهایی که به خاطر سوء مدیریت و تصمیمات اشتباه در هیاهوی شعارهای رنگ آمیزی شده پوشالی سقوط کردند و صدای خرد شدن
استخوان هایشان در کوچه پس کوچه های شهرمان پیچیده شده است…
اما…
اما در پاییز ، باز جوانه ای سبز می زنند و قد میکشند و چشم می دوزند به روزنه تدبیر وامید که شاید برای همگان این آخرین فرصت باشد….”

یادداشت اندرس نازارالا (Andrés Nazarala) نویسنده ، منتقد و فیلمساز درباره فیلم «انارهای نارس»:

“در فیلم انارهای نارس ساخته مجید رضا مصطفوی، ما نظاره گرسختی ها و مشکلات زنی هستیم که با حوادث پیش آمده پس از سانحه ای که برای همسرش اتفاق افتاده درگیر است.

در این فیلم آنا نعمتی ایفاگر نقش انسی با بازی خوب خود، بار دراماتیک و اندوه فیلمنامه را بر دوش میکشد و با مهارت کارگردان در به تصویر کشیدن تنهایی های زنان، این بازیگر فقط با حرکات صورت و نگاه ها بیان احساس نموده است.”

یادداشت آنتون فرولو (Anton Frolov) منتقد بین المللی سینما :

“«انارهای نارس» فیلمی ساده، شاعرانه و بسیار تکان دهنده و سنجیده است. مهم ترین موضوعی که من از دیدن این فیلم آموختم این است که امید و آرزو حتی اگر هم کم باشد باید همیشه وجود داشته باشد چون قابل رشد خواهد بود و مهم‌تر این که برای مبارزه با مشکلات در جامعه امروزی باید عاشقانه به زندگی ادامه دهی و انسان بمانی.”

حواشی «انارهای نارس» :

مجید رضا مصطفوی درباره اشاره فیلم به موضوع یارانه از صدای رییس جمهوری سابق در فیلم «انارهای نارس» در نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت:

“در این هشت سال روزهای خوبی نداشتیم و این مردم ملتی نیستند که با 40 هزار تومان بخواهند شرافتشان را معامله کنند. دغدغه من فیلمسازی برای مخاطب است اما نمی توانم تلخی های جامعه را به دلیل از دست دادن مخاطب در اثرم نشان ندهم. با این مردم زندگی می کنم و نمی توانم در فیلمم بگویم که در چهار سال اخیر همه چیز خوب بوده و دروغ و بحران وجود نداشت.”

نیکیتا میخالکف، کارگردان روسی و برنده ی اسکار «انارهای نارس» را یکی از فیلم های منتخبش در جشنواره عنوان کرد.(متن کامل صحبت های نیکیتا میخالکف درباره «انارهای نارس» و بازی آنا نعمتی در این فیلم)

مجید رضا مصطفوی درباره فیلم «انارهای نارس» گفت:

“«انارهای نارس» حاصل پنج سال دوندگی من برای چند فیلمنامه بود که هیچ وقت در دولت قبلی به نتیجه نرسید و تمام آن ها در مرحله آخر مجوز ساخت نگرفتند. گرفتاری های مردم در یک مقطعی متاسفانه آن قدر زیاد بود که منم به عنوان یک شهروند تاثیر گرفتم و سعی کردم این دغدغه ها را بازتاب دهم.”

خرید حق پخش فیلم «انارهای نارس» نیز در لیست محدود فیلم های خریداری شده سال 2014 کمپانی kamer ton media قرار گرفته است.

آنا نعمتی درباره بازی اش در فیلم «انارهای نارس» گفت:

“همیشه دغدغه بازی در نقش های متفاوت را داشتم و جنس این فیلم ها را دوست دارم. نقشی که در این فیلم بازی کردم شاید واقعا یکی از آرزوهایم بود و فکر می کردم هیچ وقت این اتفاق نیافتد و دلم می خواست یک بار هم که شده این تجربه را داشته باشم. به خاطر فیزیک، صدا و یا صورت هیچ وقت هیچ یک از کارگردانانی که من با آن ها کار کرده بودم جسارت این که چنین نقشی را به من دهند، نداشتند. من از بازی در این نقش ترس داشتم ولی مجید مصطفوی با آرامش و اعتماد به نفس با من صحبت کرد که جرات بازی در این نقش را پیدا کردم.”

پژمان بازغی درباره بازی اش در فیلم «انارهای نارس» گفت:

“ما چندبار تست گریم برای نقش ذبیح زدیم و هربار که در آینه خودم را می دیدم حس می کردم هنوز با شخصیت ذبیح فاصله دارم از اینرو موهای سرم را تراشیدم تا به این شخصیت نزدیک تر شوم.”

قطب الدین صادقی درباره بازی اش در فیلم «انارهای نارس» گفت:

“نقش من در این اثر سینمایی کوتاه بود اما در مونتاژ هم کوتاه تر شد و اگر می دانستم اینقدر نقش من کوتاه شده اصلا بازی نمی کردم. مهم بازی نیست بلکه ریتم و ساختار کل فیلم است به نظرم این فیلم حتما باید 10 تا 15 دقیقه دیگر کوتاه شود تا ضرب آهنگ بهتری داشته باشد. من جاه طلبی در سینما ندارم اما دوست دارم نقش های بزرگ در کنار افراد خوش فکر باشد که اینها امتیازات کمی نیست از اینرو هر نیروی فعال و خوش فکری را ببینم با وی همکاری می کنم.”

نظر منتقدین :

سحر عصرآزاد

فیلم روایتی کند و بدون کشش از زندگی زوجی از طبقه کارگری است که بر جزئیات غیر دراماتیک زندگی روزمره آنها متمرکز شده است. در ادامه دو پاره شدن قصه و پرداختن به زندگی و مشکلات پیرزنی که دچار آلزایمر شده و زن جوان پرستاری او را بر عهده دارد، همین قصه کند و کم‌جان را از ریتم می‌اندازد.

زاون قوکاسیان

تمایز و تفاوتی که فیلم انارهای نارس با برخی دیگر از فیلم های جشنواره دارد روایت شاعرانه و گرافیکی بی نظیر فیلم و خلوص سینمایی آن است. سینمایی وابسته به لحظات ناب تصویری سکوت های طولانی معنادار و محاوره های بیان کلامی که جنبه شعری و گرافیکی فیلم را تشدید می کند به طوری که بدون شک نقش تصاویر روزبه رایگا و صداهای بهروز معاونیان را در خلق فضای اصیل فیلم را نباید فراموش کنیم.

مریم بصیری

«انارهای نارس» فیلمی است بسیار ملال‌آور با ریتمی کُند و بدون داستان. نه به کُما رفتن یک مرد به تنهایی ایده‌ی جذابی برای یک فیلم به اصطلاح سینمایی است، و نه پرستاری از یک سالمند، نه فرستادن یک پیرزن به آسایشگاه، نه آرزوی داشتن یک باغ انار و نه باردار شدن یک زن! در کنار هم گذاشتن این ایده‌‌های جنینی و نه دراماتیک هم با تمام شاخ و برگش، سر سوزن چنگی به دل نمی‌زند. حتی مفهوم تمثیلی انار هم به هیچ کار فیلم نمی‌آید و لابد اگر ذبیح عشق باغ نارنگی داشت، حتماً عنوان فیلم می‌شد نارنگی‌های نارس! تخم لک‌لک، پَر لک‌لک و اصلاً خود لک‌لک و جدوآبادش، یک بادبادک و حرف‌های گل‌درشت مربوط به آن، یک گهواره یا… چه‌قدر جذابیت دراماتیک دارند که با تکرار مدام آن‌ها بتوان قصه که نه، شبه‌قصه سر هم کرد و در این وانفسای رکورد گیشه سینما، به فکر تور زدن مخاطب بود!
ساختار دراماتیک فیلم می‌طلبد که شخصیت‌های محوری طی کنش و کشمکشی به نقطه اوج برسند؛ اما در این فیلم هیچ‌یک از این موارد دیده نمی‌شود و معلوم نیست مخاطب به‌خاطر کدام داستان، کارگردانی یا بازی جذاب باید روی صندلی سینما چهارمیخ شود. نه تعلیقی دیده می‌شود، نه تنش و نه طرح و توطئه‌ای. حتی مثلاً اوج هنر فیلم که پرت شدن ذبیح، و بستری شدن اوست، آن‌قدر پتانسیل تصویری ندارد که مخاطب را به هول و ولا بیندازد، لذا او با خونسردی تمام به تصویر اسکن سر ذبیح می‌نگرد و کَکش هم نمی‌گزد!
لنگ زدن انسیه و لهجه‌ی او هم هیچ دردی از فیلم دوا نمی‌کند. گویا «مصطفوی» فقط عشقش این است که ژست شیک «آنا نعمتی» را در هم بشکند و او را با گریم و لباس متفاوتی نشان دهد و بیندیشد شاهکاری خلق کرده است. اوج این شاهکار هم این است که شبه‌قهرمان بدون هیچ منطق عاقلانه‌ای در پایان فیلم پیرزن را به خانه‌ی خودش ببرد، تا به زور پایانی برای جمع‌بندی تصاویرش داشته باشد.

نظرات بییندگان فیلم انار های نارس:

سالهاس به دلایل خوب نبودن سناریو یا تو یه لاین که باید کما قبرستون
قتل و از این قبیل توش باشه سینما برام جالب نبود بیشتر اونوقتا که تئاترهای خوب
در تالار وحدت یا… با بازی خوب استاد نصیریان و یا تاجر ونیزی , خسیس مولیر و…
برام جذاب بود اینکه حسشون میکردم و نزدیکی بیشتری داشتم , اما از مطالب درج
شده بیشتر حالت یک مستند میتونست باشه خاصه که از دیالوگ کمتر استفاده شده و بازی آناهیتا نعمتی و بقیه رو قبول دارم تا آنا نعمتی هر چند ایشون هم قابل احترام هستن شاید من بازی کمی ازشون دیدم , اینطور که پیداست منتقدین و تماشاگرانیکه فیلمو دیدن نظرشون ارجح تره تا آفتاب.. خب اینم نظره
دیگه نمیشه نگفت میشه؟

فیلم بسیار کند و بی جانه
آنا نعمتی برای این نقش خیلی کوچیکه و بازیش یشت ادا و اطواره تا بازی
برخی سکانس هاش خوبه به خصوص صحبت زن با همسرش که در کماست در بیمارستان
میتونست فیلم خوبی باشه اگر فیلم مانور بیشتری روی اتفاقات میداد (حادثه ای که برای مرد اتفاق افتاد خیلی یه هو بود لازم بود رابطه بین این دو زوج بیشتر پرداخته میشد)

وقتی به تماشای یک فیلم اول می نشنیم، باید توقعاتی واقع گرایانه داشته باشیم و مقیاس سنجش مان در حد یک کارگردان جوان و تازه کار باشد. اگر اینگونه بنگریم، «انارهای نارس» فیلم خوب و آبرومندی است. بازی خوب آنا نعمتی (گرچه در جاهایی رگه هایی از اغراق در بازی اش دیده می شد و در ذوق می زد!)، کارکردهای نمادین و چند لایه و پایان بندی خوب از نقاط قوت کار است. البته ریتم کند فیلم، عموم تماشاگران را خسته خواهد کرد، اما به نظرم ریتم فیلم، هماهنگ با روح درونی اثر است، چرا که ریتم تند با خواسته فیلمساز برای نزدیک تر شدن به احوالات درونی شخصیت اصلی در تناقض است، و مصطفوی که خود فیلم را تدوین کرده، به خوبی بر این نکته واقف بوده است. البته می شد تدابیر دیگری برای کشش داستان اندیشید تا انارهای نارس مخاطب را راضی تر کند. در هر حال «انارهای نارس» سوای این که فیلم خوبی است یا نه، بیشتر نویدبخش ظهور فیلمسازی است که می تواند با ممارست و آموختن بیشتر، دست به خلق آثاری بزند که بیشتر از این درگیرمان کند، و این از مجیدرضا مصطفوی 26 ساله چندان هم دور نیست.

نظری بدهید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

X
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تیک فیلم(tikfilm.net) می باشد.