دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم

به تیک فیلم خوش آمدید - امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵

قوانین تیک فیلم

جدیدترین فیلم ها

دانلود فیلم اطراف آرامش
دانلود فیلم پیش خواهد آمد
دانلود فیلم هیهات
دانلود فیلم نزدیک تر
دانلود فیلم داره صبح میشه
دانلود فیلم امکان مینا
دانلود فیلم خاکستر و برف
دانلود فیلم پشت نیمه شب

برای مشاهده همه فیلم های جدید کلیک کنید

نقد و بررسی فیلم اثیری

نقد و بررسی فیلم اثیری


خورشید که به تازگی با سمندر ازدواج کرده حوادث عجیبی را در خانه می بیند درها مدام باز و بسته می شوند و وسایل خانه نابهنگام حرکت می کنند و خورشید قیافه یک زن سفید پوش را در دستشویی می بیند و بیهوش می شود، پزشک معالج خورشید شبحی را که او می بیند، زائیده تصوراتش می داند. اما وقتی خورشید قیافه شبح را به تصویر می کشد، معلوم می شود که …

نقد فیلم اثیری

(1) محمد علی سجادی فیلمسازی اجتماعی است که تمایلی آشکار به یک نوع سینمای واقع گرایانه را در فیلم هایش نشان داده است . اوقبلاً نیز از این قبیل داستان ها با ژانرهای جنایی در کارنامه هنری خود داشته : « بازجویی یک جنایت » ، با این تفاوت که پرداخت سجادی به این داستان های رازآلود،همواره دارای شکل دقیق وحساب شده ای بوده ، اما وی در اثر جدید خود اصولاً ضرباهنگی تند و شتابان را ، برای ایجاد سرسام ذهنی وجذب تماشاگر به خدمت می گیرد .

(2)” اثیری” درفضایی بین رئال و سوررئال گرفتار است و در عین دارا بودن فیلمنامه ای قوی، به نظر می رسد قادر به توضیح وجوه هنری فیلمنامه خود نیست . با این همه سوژه خوبی را از نظر داستانی دنبال می کند . ابتدای فیلم با نشان دادن حالت خلسه ای از خورشید (هانیه توسلی) و ارتباط او با یک روح سرگردان، پرده از راز یک جنایت برمی دارد که از لحاظ کارگردانی این بخش در بستری آرام ، به خوبی دنبال می شود. کارگردان دریافته است که حرکت در روندی آرام، تماشاگر را به شکلی عمیق و درونی با فضای قصّه و شرایط روحی شخصیت های فیلم درگیر می کند . اما دیری نمی پاید که این آرامش برهم می خورد و از لحظه ای که عمو سمندر ( خسروشکیبایی ) تابلوی نقاشی روح را می بیند فیلم آهنگی سریع پیدا می کند وبه نظر می رسد که توازن فیلم در نگاه تماشاگران به هم می خورد .

(3) پیچش های ژانرجنایی داستان، توسط کارگردان با حالت اثیری بسیار جالب درآمیخته شده ،اما از نظر شخصیت پردازی ، کارگردان پرداخت مناسبی نداشته است . به عنوان نمونه شخصیت سمندر ( امین حیایی ) را درواقع می توان نقش مکمل دانست و هرگز به عنوان یک شخصیت اصلی محسوب نمی شود.

حساسیت های شاعرانه سجادی وانگیزه دقیق شدن اودر زوایای متفاوت ومختلف فیلم را ، می توان به گونه ای ملموس درک کرد . درصحنه ای که قلم موی نقاشی خورشید حرکت می کند ، وی می خواهد نهایت ترس را در یک فضای پرتوّهم به تماشاگر القاء کند ؛ این فضای ملتهب با نورپردازی روشن نشان داده می شود اما به نظر می رسد کارگردان کمبودهای تکنیکی سینمای ایران را در این فضا به تماشاگران قالب می کند .

در مجموع سجادی در اثر اخیر خود ، ژانر جنایی فیلم را بسیار جالب پرداخته ، البته ضعف هایی نیز در کار مشهود است که می توان آن ها را به حساب کمبود ها و نقایص جلوه های ویژه در سینمای ایران گذاشت. امید است درآینده فیلم های زیباتری را با تکنیک بالاتر از ایشان ببینیم .

نظری بدهید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

X
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تیک فیلم(tikfilm.net) می باشد.