دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم

به تیک فیلم خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵

قوانین تیک فیلم

جدیدترین فیلم ها

دانلود فیلم اسب
دانلود فیلم اطراف آرامش
دانلود فیلم پیش خواهد آمد
دانلود فیلم هیهات
دانلود فیلم نزدیک تر
دانلود فیلم داره صبح میشه
دانلود فیلم امکان مینا
دانلود فیلم خاکستر و برف

برای مشاهده همه فیلم های جدید کلیک کنید

خرید 200 کارتون دوبله فارسی
به جای خرید یک مجموعه جا گیر از کارتونهای دلخواه خود با قیمت معادل 150 هزار تومان فقط 16000 تومان پرداخت کنید و در قالب 9 دی وی دی این مجموعه را در اختیار بگیرید ! ( 90 درصد صرفه جویی در هزینه و صرفه جویی در فضا )

» برای مشاهده توضیحات و تصاویر بیشتر این محصول اینجا را کلیک کنید ...

قیمت: فقط و فقط 16000 تومان
خرید انیمیشن

دانلود فیلم مزار شریف

دانلود فیلم مزار شریف کم حجم

دانلود فیلم مزار شریف با حجم کم و لینک مستقیم

دانلود فیلم مزار شریف

نقد و بررسی فیلم مزار شریف

برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع نقد و بررسی فیلم «مزار شریف» با حضور سیدسعید هاشم زاده، احسان ناظم بکایی و با مجری-کارشناسی مهدی انصاری برگزار ش که در ادامه می آید.

 

ناظم بکایی: حرفه روزنامه نگاری را به خاطر شهید صارمی ادامه دادم

 در ابتدا احسان ناظم بکایی دیدگاه خود را راجع به موضوع فیلم بیان کرد و گفت: فیلم، فیلم شریفی است از این منظر که به سراغ موضوعی رفتیم که تا به حال به آن نپرداختیم. در جشنواره نیز از دیدن این فیلم تحت تاثیر قرار گرفتم. این فیلم موجب شد حرفه روزنامه نگاری را به خاطر محمود صارمی و روز خبرنگار ادامه دهم. اتفاق خوب دیگر این بود که در سالگرد هفدهم این اتفاق با پسر شهید محمدناصر ناصری راجع به فیلم صحبت کنم، این فیلم باعث شد که فرصت بیشتری به عرصه مطبوعات و خبرنگارها داده شود که یکبار دیگر در مورد این حادثه صحبت کنیم هرچند که فیلم مشکلات، نقدها و مسائلی را هم دارد.

 

هاشم زاده: در سینمای ما مدیر روابط عمومی نیز می تواند فیلم بسازد

 در ادامه سعید هاشم زاده در این رابطه گفت: سینمای ما مجموعه ای شده که در آن یک مدیر روابط عمومی فیلمساز می شود و ارگان های دولتی فیلم می سازند و میلیاردی بودجه می دهند و هیچ بازگشتی ندارد. من نمی توانم فیلم را خارج از این مجموعه ی کاریکاتوری ببینم، چون این سیستم و نظام تولیدی دولتی، ارگانی، سازمانی نقض غرض می کند و آنچه که باید باشد، نیست. یک بار در این برنامه فیلم «مهمان داریم» را نقد می کردم و می گفتم ارگانی برای نشان دادن سیمای یک جانباز، فیلمی را می سازد ولی در واقع آن فیلم ضد مقصودی که دارد عمل می کند. فیلم مزار شریف نیز چنین فیلمی است و برای این وضعیتی که شرح دادم استدلال های خودم را دارم.

 

ناظم بکایی: سازندگان فیلم ترجیح دادند اولین روایت از این ماجرا، یک روایت خطی باشد

 ناظم بکایی در ارتباط با منطق فیلمنامه و اتفاق محور بودن این فیلم توضیح داد و گفت: بخش هایی از فیلمنامه براساس مستندات تاریخی است، اینکه آقای شاهسوند زنده مانده و از مهلکه جان سالم به در برده، واقعا اتفاق معجزه آسایی است که تقریبا هم درست روایت می شود. فیلم ها و سریال هایی که به خصوص در حوزه تاریخی روایت می شوند بخشی از آن را وامدار نوع نگاه سازنده هستند. مثلا آیا مختار در مختارنامه همان مختار واقعی است؟ چرا فیلم «محمد رسول الله» (ص) مجیدی با فیلم محمد(ص) مصطفی عقاد فرق دارد؟ هر کارگردان این حق را دارد که از منظر خود و بدون تحریف، قصه را درست روایت کند.

 وی افزود: واقعیت نیز این است که از جایی که آقای شاهسوند بیرون می آید و به سمت مرز ایران حرکت می کند قصه درام چندانی ندارد و شاید اگر آقای ورزیده داستان را با فلش بک روایت می کرد، بهتر می بود. ولی آنچه اتفاق می افتد ریتم تند ابتدای کار است و در نیمه دوم دچار افت می شود. با توجه به سیستم دولتی و پول هایی که حوزه هنری می دهد قواعدی وجود دارد وگرنه این فیلم می توانست پای وزارت خارجه ی آن دوران را هم وسط بکشد. ولی تصویری از تهران و اسلام آباد نداریم و فقط یک اتهام زنی به پاکستان انجام می شود. شاید سازندگان فیلم ترجیح داده اند که اولین روایت از ماجرا، یک ماجرای خطی باشد.

 

ناظم بکایی: هنوز برخی مسائل را نمی شود روایت کرد

 وی افزود: روایت از یک اتفاق معاصر که فقط 17 سال از آن گذشته سخت است، همچنان که روایت از ماجرای انقلاب ما همچنان سخت است. ما بعضی چیزها را نمی توانیم فعلا نمایش دهیم، چنانچه در مستند «چه کسی ما را کشت» آقای جعفریان هم به مسائلی اشاره شد که نسخه سانسور شده و اصلاح شده اش را روانه ی سینما حقیقت کردند چرا که با مسئولین وزارت خارجه وقت صحبت شد و عملا باری از بحث ماجرا به دوش آنها بود.

 

هاشم زاده: «مزار شریف» هیچگونه دستاورد مهمی نداشته است

 هاشم زاده در پاسخ به سوال مجری مبنی دستاورد «مزار شریف» برای سینمای ایران گفت: نبود سویه نسبت به سوژه های فیلم باعث شده که نتوانیم هیچ گونه دستاورد مهمی داشته باشیم، اینکه سویه نسبت به هر سوژه ای در فیلم سطحی است و به عمق نمی رود و در مورد آن پرداختی صورت نمی گیرد فیلم را بدون دستاورد می کند. فیلم به شدت پیام محور است و آن را جزو فیلم های سیاسی- استراتژیک یک نظام می دانم، در این فیلم ها پیام سیاسی باید داده شود و در این پیام سیاسی سویه وجود داشته باشد. وقتی قهرمان ما از شاهسوند روی یک زن افغان سوئیچ می شود و شاهسوند یک آدم منفعل می شود که فقط می خواهد خبر را برساند و نمی داند دارد چه اتفاقی می افتد، در پرداخت شخصیتی اش نمی توانیم سمپاتی برقرار کنیم به غیر از اینکه تکیه بر نگاه فرامتنی و خاطراتمان کنیم.

 

هاشم زاده: سینمای استراتژیک، سینمایی است که برای نظام خود آبرو می گیرد

 وی اضافه کرد: قهرمان فعال فیلم یک زن شده که با خودش پیامی می آورد و آن پیام این است که برو و اصل ماجرا را بگو که مردم ما دیگر جنگ نمی خواهند، در حوزه نقد روایی فیلم و سنجش کیفیت های روایی فیلم اصلا نمی شود ورود کرد. سینمای استراتژیک سینمایی است که برای نظام خود آبرو می گیرد و حتی داستان جعل می کند که این آبرو را بخرد و این اصلا بحث سیاسی اکنون و گذشته یا افغانستان و آمریکا نیست بلکه کارکرد آن است، در فیلم این پیام این نوع سینمای استراتژیک را نقض غرض می کند و می گوید یک زن افغان می گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد حمله ای ناآگاهانه را انجام می دهد و این زن است که شاهسوند را می فرستد، یعنی هیچ آگاهی ای در شاهسوند یا سپاه پاسداران نبوده است؟ اگر نبوده این اطلاعات در فیلم داده شود. نقض غرض فیلم اصلی ترین مبحثی هست که می توان به آن پرداخت.

 

ناظم بکایی: فیلم در روایت مشکل دارد و هیچ اطلاعات جانبی ای به شما نمی دهد

 ناظم بکایی در پاسخ به این سوال که از بین بردن دیپلمات ها و شکست ظاهری ما در فیلم چه آورده ای برایمان دارد، بیان داشت: هیچ وقت عادت نداریم در مورد سیاست خارجی و مسائل دیگر نقد کنیم. آدم هایی مثل خانواده شهدا که در فیلم دخیل اند، هنوز هستند و باید این مسیر ادامه پیدا کند. فیلم در روایت مشکل دارد و جا داشت که شخصیت ها بهتر و بیشتر پرداخته شوند، فیلم به شما هیچ اطلاعات جانبی ای نمی دهد و چند نکته را سازندگان در نظر نگرفته اند، زمان اکران فیلم باید همان 17 مرداد می بود و برای خبرنگاران فیلم را اکران می کردند، چیدن فضای تبلیغاتی هم مهم است و اینکه حوزه هنری برای اکران فیلم خودش چه کار می کند؟ شما نمی توانید فضای معنوی به ماجرا ببرید و بعد پوسترهای فیلم فقط خانم کرامتی باشد! اگر می خواهید فیلم بفروشد باید اکرانش مناسب باشد، خبرنگاران دعوت شوند و برای این کار هزینه شود، این فیلم مظلوم واقع شد اما این مظلومیت بیشتر از طرف خود سازندگان و عوامل فیلم بود.

 وی افزود: اتفاقی که می توانست واقعا به این فیلم کمک کند مرگ ملا عمر بود که درست در 17 مرداد رخ داد و خانواده شهدا از این اتفاق خیلی خوشحال بودند، این فیلم می بایست فلش فوروارد می زند و اطلاعات بیشتری به ما می داد. فیلم از نظر تکنیکی بسیار رو به جلو است و نباید در پرداخت به فیلم هایی که به موضوعات حساس می پردازند چنان ریشه را بزنیم که بگوییم این فیلم ارزش هیچ چیزی را ندارد، سفارش دهنده های فیلم چندان علاقه ای ندارند که فیلم دیده شود!

ناظم بکایی: در زمان اکران«مزار شریف» بد سلیقگی صورت گرفته است

 ناظم بکایی در این رابطه اضافه کرد: به نظرم سازندگان فیلم مثل آقای ورزیده و آقای تهیه کننده علاقه ندارند، این از دغدغه ی کارگردان بر می آید که بخواهد علم فیلمش را بردارد و به همه نشان دهد. نمونه های تاریخ سینمایی به ما کمک می کند که راه های رشد سینما به چه شکل انجام پذیرفته است، اگر اینجا نخواهیم سختگیرانه و بر اساس متر و معیار صحبت کنیم آنوقت فیلم های میلیاردی ساخته می شود و در نهایت بد سلیقگی 17 مرداد اکران نمی شود، در تبلیغات عملی صورت نمی گیرد، در بدترین زمان اکران می شود و با بدترین کارشناسی های ممکن ساخته می شود. منظور بنده در بحث پیام و داستان و پرداخت است چرا که تکنیک سینما را نمی سازد و وجهی از سینماست که قابل احترام و رو به جلوست.

 

ناظم بکایی: ما ظرفیت بزرگ کشورهای همزبانمان را فراموش کردیم

 در ادامه ناظم بکایی در پاسخ به این سوال که آیا «مزار شریف» می تواند باب گفتگو را بین ایران و افغانستان باز کند، بیان داشت: هروقت که برای بازی افغانستان و ژاپن 50 هزار تومان پول بلیط ندادیم، از تجمع صدهزار تماشاگر افغانستانی در ورزشگاه آزادی نترسیدیم، هر وقت برای آنها شناسنامه و کارت ملی صادر کردیم و اجازه آموزش دادیم و به عنوان انسان و شهروند درجه دوم به آنها نگاه نکردیم، می توانیم به خودمان حق بدهیم که در سینما هم چنین اتفاقی بیفتد.

 این کارشناس سینما افزود: متاسفانه تمام ما ظرفیت بزرگ افغانستان، تاجیکستان و کشورهای همزبانمان را فراموش کردیم و از این پتانسیل نه تنها استفاده نمی شود، بلکه حرکت هایمان خوب نیست و با افغانستانی ها برخورد مناسبی نداریم. سوال من از محققین این فیلم این است که چند بار به مزار شریف رفته اند و چند ماه آنجا زندگی کردند؟ وقتی که قرار است فیلمی با بودجه میلیاردی ساخته شود، باید فیلمنامه اش خوانده شود. اما مشکل این است که برخی ها فیلمنامه را پنهان می کنند! چه قدر سفارت افغانستان را درگیر ماجرا کردیم؟ ما همسایه مان را نمی شناسیم، فرصت افغانستان و تاجیکستان را از دست می دهیم و کشورهایی مثل پاکستان، ترکیه و عربستان به شدت سرمایه گذاری می کنند و روسیه و چین نیز همینطور. ما مرز مشترکی داریم و فضا آماده است و ظرفیت های خیلی خوبی داریم.

 وی خاطرنشان کرد: «مزار شریف» می توانست هم مظلومیت مردم افغانستان را که تحت تاثیر توطئه قرار گرفتند و هم مظلومیت خودمان را نشان دهد و بعد هم نشان بدهد که اگر 17 سال پیش چنین ظلمی به حق ما شد، بعد از 17 سال باز ما بر حق بودیم و طالبان و القاعده و … رفتنی بودند.

 

هاشم زاده: میلیاردها تومان پول صرف ساخت فیلمی شده که اشتباهات زیادی دارد

 هاشم زاده در ارتباط با بحث فیلمنامه گفت: با نوشتن هر چیزی یک استراتژی و هدفی داریم، همه فیلم ها در این چارچوب ساخته می شوند و جالب است که هدف استراتژی در فیلم «مزار شریف» گم می شود. در فصل اول تصرف کنسولگری و مظلومیت افراد آنجا را داریم در صورتی که در نوار شهید صارمی که تماس می گیرد، لحنش تکان دهنده است که نیروهای طالبان وارد کنسولگری شدند. در صورتی که در فیلم آرام و بدون ترس می بینیم در صورتی که قرار است مظلومیت این شهدا را برساند و قرار است در قدم های بعدی قهرمانانمان را به از نقطه اول به نقطه دوم حرکت دهیم تا خبر مظلومیت و دفاع از آن برود. اما این فراموش می شود و مسئله زنده ماندن او و درگیری او با طالبان می شود و بعد مسئله طالبان نیز فراموش می شود. انگار ایران دچار یک اشتباه استراتژیک در حمله به افغانستان می شود!

 

از این فیلم نه دوستی با افغانستان می آید و نه مظلومیت ما در کنسولگری

 وی ادامه داد: میلیاردها تومان پول با کارشناسی اشتباه صرف ساخت فیلمی می شود که نمی تواند یک فیلمنامه را تجزیه کند و اشتباهاتش را برطرف کند و به مرحله ساخت برساند. فیلم در بحث محتوایی چه کارکردی دارد؟ گویا نقص غرض است. می گوید خود ما مشکل داریم! در حالی که تاریخ هم اثبات کرده که اشکال از ما نیست. این فیلم کاریکاتوری است و از آن نه دوستی با ملت و دولت افغانستان به وجود می آید و نه مظلومیت و شهادتی که برای عزیزانمان در کنسولگری و خبرنگاران و … بوده است.

 

ناظم بکایی: از همه می خواهم فیلم را ببینند تا فروش بالا برود

 ناظم بکایی ادامه داد: هر اتفاق فنی که در سینمای ایران ماندگار شود یک پله به بالاست. همانطور که شهرک سینمایی غزالی باعث شد بستر مناسبی برای ساخت فیلم های تهران قدیم ایجاد شود، تهران دهه 60 هم شهرک سینمایی می خواهد و شهرک سینمایی جنگمان جنوب تهران باشد و در آبادان و خرمشهر باشد. فیلم «مزار شریف» از نظر فنی اگر دکورهایش ماندگار شده باشد، می شود از آن استفاده کرد. هرچند که این فیلم بستر خیلی خوبی را از نظر فنی ایجاد کرد، البته ایراداتی هم به آن بود. مثلا اینکه ساختمان نونوار است و لباس دیپلمات های ما اینقدر سفید است که گویی از خشک شویی درآمده یا وقتی گلوله شلیک می کند، هیچ گلوله ای به دیوار نمی خورد. اما فیلم موسیقی و ورودی خیلی خوب و تکان دهنده ای دارد و خیلی قصه های تلخی بوده است، ماجرای حضور ما در مزار شریف خیلی دردناک است. از همه می خواهم که فیلم را ببینند تا فروش بالا برود.

 هاشم زاده در انتها بیان داشت: امیدوارم در سینمای ایران فیلمی ساخته نشود که تهیه کننده به فکر بازگشت سرمایه اش نباشد.

 برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود. برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه کنندگی و سردبیری محم جواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران، سطح آگاهی مخاطب از فیلم های روی پرده را بالا ببرد.


نخستین نمایش های مزار شریف در جشنواره امثال با حواشی پیش بینی نشده ای همراه شد، عدم نمایش پانزده دقیقه نهایی فیلم که نخستین بار در سینما فلسطین اتفاق افتاد اعتراض شدید تماشاگران را به دنبال داشت.تهییه کننده گفت حاضر است همه حاضران برای تماشای مجدئد فیلم میهمان کند. اما از میان حاضران در سالن عده زیادی نبودند که مشتاق تماشای مجدد فیلم باشند، تماشاگران رفته رفته سالن را ترک کردند. مزار شریف در نگاه نخست از دو جهت اثری در خور توجه محسوب می شود. نخست به عنوان یکی از محصولات پرهینه سالهای اخیر سینمای ایران که به لحاظ فنی ویژگی هایی دارد که برای نخستین بار در سینمای ایران استفاده شده قرار است راهی تازه در سینما باز کند و دیگری رفتن به سراغ ماجرایی دردناک در سه دهه گذشته که سیاست مردان به جای پرداختن به آن ترجیح داده اند درباره آن سکوت کنند. تمهیدات نوآورانه و تکنیکی فیلم قرار است این فیلم را که در جایی دیگر فیلمبرداری شده به مزار شریف منتقل کند. در واقع تماشاگر احساس کند که این گونه است. وارد شدن به این حوزه برای نخستین بار اگرچه فی نفسه ارزشمتد است اما نتیجه چندان جال از کار درنیامده است. کیفیت بصری فیلم احتمالا متاثر از همین مسئلهافت کردهو حسی از تصنع را برای آن به ارمغان آورده که باعث شده فیلم تاثیر گذاری خود را تا حد محسوسی از دست بدهد.

****

نقد فیلم مزار شریف ساخته عبدالحسین برزیده

محسن آزموده

«مزارشريف» (حسن برزيده) اما يك فيلم صاف و ساده است، با بازي هاي معمولي كه نقاط مبهمش تا پايان باقي مي ماند، مثل اينكه تكليف آن ديپلماتي كه كشته نشد، چه شد يا اينكه اصلاكل ماجراي بازجويي از قهرمان فيلم (با بازي حسين ياري) به چه دليل بوده و چرا كارگردان يا فيلمنامه نويس ترجيح داده روايت داستان به صورت يك بازجويي باشد، شخصيت زن داستان (با بازي مهتاب كرامتي) چه كسي بود و با آدم هاي افغاني چه نسبتي داشت و چرا خواست كه به ديپلمات ايراني كمك كند و… البته فيلم در به تصوير كشيدن خشونت هاي طالبان در مقايسه با آثاري كه پيش از اين ساخته شده (براي مثال اسامه ساخته صديق برمك) چندان موفق نيست و نكته تازه و ناگفته اي را مطرح نمي كند، همچنان كه در روايت شهادت ديپلمات هاي ايراني نكته جديدي بيان نمي شود و در مجموع مي توان آن را تلاشي در راستاي زنده كردن ياد و خاطره خبرنگار و ديپلمات هاي شهيد ايراني در ماجراي حمله طالبان به افغانستان دانست كه البته تا همين اندازه نيز قابل احترام و تقدير است./ اعتماد

نقد فیلم مزار شریف ساخته عبدالحسن برزیده

پیام‌آور

سعیده نیک‌اختر
مزارشریف فیلم قابل احترامی است که قصه‌ی شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مرداد ۷۷ را روایت می‌کند؛ زمانی که کنسولگری ایران در مزارشریف مورد حمله قرار گرفت و تنها یک نفر از آن حادثه جان سالم به در برد. مزارشریف ساده و بی‌ادعاست و کارگردانی روانی دارد و بیش‌تر از این‌که دنبال نمایش صحنه‌های خشونت‌بار جنگ باشد یا دنباله‌رو سینمای جنایی و معمایی، به روایت یک قصه‌ی ساده اکتفا می‌کند. یک قصه‌ی یک‌خطی بدون شاخ‌وبرگ دارد و تنها ویژگی‌اش فلاش‌بک تنها فرد بازمانده است که جریان را از آغاز دنبال می‌کند. در تدوین شسته‌رفته‌ی فیلم تا آن‌جا که می‌شده پلان‌ها کوتاه شده است و همین رویکرد برزیده در مواجهه با نماهای اضافه باعث شده فیلم ریتم تند و یکدستی داشته باشد و زمان فیلم به ۷۰ دقیقه تقلیل پیدا کند. تنها نکته‌ی آزاردهنده‌ی مزارشریف موسیقی حجیم و زیاده‌گوی آن است که در برخی از قسمت‌ها جلوتر از تصاویر حرکت می‌کند و وقوع حادثه را لو می‌دهد. تقریباً عادت فراموش‌شده‌ای در این سال‌هاست که فیلم با موسیقی شروع شود. در مزارشریف این اتفاق افتاده و به طرز تعجب‌آوری این سنت قدیمی دهه ۶۰ جواب داده است. نکته‌ی دیگر که جای سوال دارد حضور مهتاب کرامتی در این فیلم است. کاربرد وجود این شخصیت به عنوان زن افغانی جنگ‌زده و شجاع مایه‌ی تعجب است. زنی که مایه‌ی نجات یک ایرانی شد که پیام‌آور آتش‌بس باشد و کشوری را از جنگ احتمالی بین مرزی نجات دهد. این‌که چرا یک زن بدون دخالت هیچ عاطفه و احساسی نقش ناجی را به عهده می‌گیرد جای کار دارد و باید علتش مشخص شود. / ماهنامه فیلم

 

*****

نقد و بررسی فیلم «مزار شریف» در برنامه سودای سیمرغ

ناظم بکایی: ماجرای عزیزان مان در بوسنی و لبنان نیز ساخته شود/اکبری صحت:زبان سینما با زبان سیاست و دیپلماسی متفاوت است

 هشتمین قسمت از ویژه برنامه رادیویی «سودای سیمرغ» به مناسبت سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و با نقد و بررسی فیلم سینمایی «مزار شریف» ساخته عبدالحسن برزیده، از رادیو گفتگو پخش شد.

این برنامه باحضور احسان ناظم بکایی و جلیل اکبری صحت، از منتقدان سینما برگزار شد. ناظم بکایی درباره «مزار شریف» گفت: فیلم خوبی بود و فکر می کنم برعکس باقی فیلم ها که تا جایی که هارد دوربین ها جا داشته است، تصویر گرفته بودند و دلشان هم نیامده تدوین کنند، فلیم آقای برزیده فیلم کوتاه تری و بهتری بود.

وی افزود: من به شخصه این فیلم را دوست داشت. در دلم می گفتم امروز روز خبرنگار در برج میلاد است. چون ما بعد از 16 سال از ماجرای 17 مرداد سال 77 یادی کردیم از شهدای مظلوم ماجرای مزار شریف که شهید شدند.

این منتقد سینما ادامه داد: این اتفاق در آن سال  برای من، یک اتفاق شخصی و دردناک بود. چون من آن زمان که این اتفاق افتاد، 16-17 سالم بود و نمی توانم انکار کنم یکی از دلایلی که سبب شد وارد حیطه روزنامه نگاری شوم، شهادت شهید صارمی بود. هنوز خاطرم است آن یک ماه دردناکی را که منتظر بودیم، ببینیم چه بلایی بر سر این افراد آمده و بعد آن ناامیدی ای که به وجود آمد.

ناظم بکایی با تقدیر از موضوع شایسته این فیلم، اظهار داشت: من امیدوارم راجع به ماجراهای این چنینی دیگر نیز بتوان فیلم ساخت. ماجرای عزیزان مان در بوسنی، لبنان و… . ما یکسری موضوعات مغفول مانده داریم که همین که تاریخ را ورق بزنیم به یاد خواهیم آورد و باید بدان بپردازیم.

وی افزود: متاسفانه تمامی اهالی رسانه ماجرای 11 شهید مزار شریف را آن طور که باید و شاید نپرداختند. جا داشت به جای من محمدحسین جعفریان اینجا می بود و با او درباره این رویداد صحبت می کردیم.

ناظم بکایی با تشکر از آقای برزنده و حوزه هنری اظهار داشت: به هرحال شاید کار پرهزینه و با انتقادی باشد، اما کاری را ساختند که بالاخره در برج میلاد از اهالی رسانه هم صحبتی شد. من واقعا در نیمه اول تا ماجرای شهادت مجذوب فیلم بودم اما در نیمه دوم مثل بسیاری از فیلم ها دچار افت شد.

در ادامه جلیل اکبری صحت در این باره بیان داشت: آقای صارمی از همکاران بنده بودند و من آن زمان خبرنگار بودم. بنده کارمند خبرگزاری ایران هستم و آقای صارمی ایرنا مشغول به فعالیت بودند و سازمان ما به نوعی برادر و خواهر هستند. حرص و جوش آن دوران امروز دوباره به یادم آمد. آقای برزیده، خاطره نزدیکی را دست گرفتند.

وی افزود: «مزار شریف» فیلمی با موضوعی خیلی سخت و خوبی بود. ماجرایی که فکر می کردیم هر آن ممکن است جنگی اتفاق بیافتد و واقعا همانطور که فیلم نیز این را نشان می دهد، بردی هم وجود نداشت.

این منتقد سینما درباره صحت و متقن بودن اطلاعات فیلم اشاره کرد: خاطرات را که مرور می کردم می دیدم با خاطرات من فاصله  دارد. راستش اطلاعات من از قضیه بیشتر بود. شاید بخشی از اطلاعاتی که در فیلم الکن است، طبقه بندی بوده است. حال به هر دلیلی همین که سنیمای ایران و مخصوصا آقای برزیده جسارت کردند و به این موضوع پرداختند بسیار ارزشمند است.

در ادامه ناظم بکایی در همین باره اظهار داشت: به نظرم می آید که خود آقای صحت از کسانی هستند که می توانستند فیلمنامه را بخوانند. اصولا یکی از مشکلاتی که در سینمای ایران داریم، این است که دوستان فیلمنامه نویس و سازنده ما، فیلمنامه را نمی دهند دیگران بخوانند تا چکش کاری شود. آیا این فیلمنامه را محمدحسین جعفریان، خانواده شهدا و… خوانده اند؟ امروز که آن قضیه حل و فصل شده است، آیا اهالی مزار شریف، سرکنسولگری فعلی و هرکسی که آن ماجرا درگیر بوده است، خوانده اند یا خیر؟ این مسئله مهمی است که فرصتن پرداختن به برخی سوژه ها ممکن است تا چندین سال تکرار نشود.

وی افزود: این داستان پارسال درباره فیلم «رستاخیز» اتفاق افتاد. باید دانست فیلم هایی که با مسائل ملی- مذهبی ما درگیر هستند، مسئله شخصی نیستند که بتوانیم بر اساس قضاوت شخصی بسازیم.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: البته اینکه سراغ چنین سوژه ای برویم، سوژه ای که روزمرگی سوژه های دیگر را ندارد، به نظرم کار ارزشمندی است. اما ای کاش آقای برزیده حال که بعد از 11 سال به چنین موضوعی پرداختند و دو سال وقت گذاشتند، دقت بیشتری می کردند.

ناظم بکایی بیان داشت: باید دانست تک تک کارگردان هایی که در این جشنواره کار داشته اند، جز ذخایر فرهنگی ما هستند. هم خود باید خود را حفظ کنند و هم ما باید آنها را حفظ کنیم و به بکدیگر کمک کنیم.

وی ادامه داد: ماجرای شهدای مزار شریف ماجرای خیلی بزرگی است. باز هم جا دارد بدان پرداخته شود. حتی این فیلم جا دارد در تدوین دوباره اصلاح شود. یکی از نقاط ضعف فیلم این است که به مخاطب اطلاعات نمی دهد. اینکه این اتفاق چه زمانی رخ داده است؟ مزار شریف کجاست؟ چرا این اتفاق افتاده و بعد از آن چه رخ داده است؟

در ادامه اکبری صحت اظهار داشت: نکته اساسی که وجود دارد، این است که فیلم را که می بینید متوجه می شوید، آقای برزیده بعد از کارگردانی فیلم «دکل»، پوست انداخته  و فاصله خیلی زیادی گرفته است. تکنیک خیلی بالاتر است. برای لحظه لحظه فیلم شان استراتژی دارند. رشد سینمای برزیده محسوس است. امروز برزیده می تواند فیلم بزرگ بسازد. منظورم از فیلم بزرگ، بیگ پروداکشن نیست. فیلمی که حتی با 5 نفر اداره می شود، اما فیلم بزرگی می شود.

وی افزود: نکته دیگر، سوتفاهمی است که درمورد افغانستان وجود دارد. گاری، کوه و …. . این نگاه شاعرانه که ما به افغانستان داریم، واقعی نیست. ما به افغانستان، طوری نگاه می کنیم که غربی ها به ما؛ شتر، بیابان و… . واقعیت این است که افغانستان همسایه ما نیست؛ برادر ما است. این یک واقعیت تاریخی است. با چچن و چین فرق می کند. ما دوستان زیادی در افغانستان داریم. این جغرافیای فرهنگی ایران که امروز به چند کشور تقسیم شده است، تفاوتی با اصل موضوع دارد، اصل موضوعی که تصویر ما از افغانستان در سینما ساخته می شود.

این منتقد سینما اظهار داشت: درست است که 10 سال از اصل موضوع شهادت دیپلمات ها عقب می افتد، اما باید حتما فیلمی درباره آنها ساخته شود. چون موضوع، موضوع مهمی است. رفتن به کنسولگری یک کشور و قتل عام کردن آنها خیلی موضوع عجیب و بزرگی در دنیا است. زبان سینما با زبان سیاست و دیپلماسی متفاوت است.

اکبری صحت در نهایت بیان داشت: نکته پایانی اینکه من فکر می کنم هنوز برزیده به حق خود در سینمای ایران نرسیده است. یکی از بهترین، محجوب  ترین و خلاق ترین کارگردانانی است که درگیر فضاهای حاشیه ای شده است. الزاما فیلم سفارشی ساختن بد نیست./فارس

*****

گزارش نشست نقد و بررسی فیلم «مزار شریف»

عبدالحسن برزیده :رفتار طالبانی تاریخ مصرف ندارد

کارگردان فیلم مزارشریف گفت: با نمایش این فیلم سیمرغ بلورینم را از جشنواره گرفتم چرا که توانستم و سعی کردم تا حدودی وظیفه‌ام را به عنوان یک شهروند در این رابطه انجام دهم.

به گزارش مد و مه، به نقاز فارس، نشست فیلم مزارشریف با حضور عبدالحسن برزیده کارگردان، منوچهر شاهسواری تهیه کننده، بهزاد عبدی آهنگساز، حسن زاهدی مدیر صدابرداری، علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری و مهتاب کرامتی، حسین یاری، مسعود رایگان به عنوان بازیگران فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست منوچهر شاهسواری با اشاره به مشکلات ایجاد شده در نمایش اول فیلم در سینما فلسطین گفت: یکی از وظایف برگزار کننده‌ها این است که با هماهنگی با عوامل فیلم از اشکالات و ایرادات اینچنینی جلوگیری شود، متأسفانه درخصوص نمایش اول فیلم مشکل پیش آمد و این موضوع ما را آزار داد. گروهی سخت کار کرده و فیلم را به اینجا رسانده اما وقتی فیلم با مشکلی این‌چنینی روبرو می‌شود، گروه دلسرد می‌شود.

وی افزود: این پروژه فارغ از مسائل اساسی و پیچیده‌ای که به همراه داشت تجربه‌ای متفاوت برایم بود که با یک گروه همدل و رفیق کار کردم. ما در مقطعی از کار بخاطر شرایطی که بوجود آمد تغییراتی انجام دادیم، همینجا از آقای مسعود رایگان بخاطر رفاقت و اخلاق حرفه‌ای که داشتند و ما را از موقعیتی خطرناک عبور دادند تشکر می‌کنم.

عبدالحسین برزیده ضمن اعلام حضور الله‌اداد شاهسون که شخصیت اصلی این فیلم نیز بود، گفت: در سال 77 من مصاحبه آقای شاهسون را از تلویزیون دیدم و ایشان می‌گفتند که 19 روز در راه بودند تنا به ایران برسند، در آن زمان گمانه‌زنی‌های زیادی در این خصوص مطرح شد، فردای آن روز سیف‌الله داد با من تماس گرفت و پیشنهاد این سوژه را به من داد و در واقع او کلید اصلی این کار بود.

برزیده ادامه داد: در همان زمان ترتیب مصاحبه‌ای با آقای شاهسون دادیم که ایشان هنوز در قرنطینه بودند، آقای بروجردی هم که در آن زمان مسئولیتی در وزارت امور خارجه داشتند اصرار داشتند که این فیلم نباید ساخته شود، ایشان می‌گفت قرار است ما طالبان را به رسمیت بشناسیم و نباید حرفی در خصوص واقعه مزارشریف زده شود، من در آن زمان تاسف خوردم که مسئولین تا این حد سلب مسئولیت می‌کنند، در آن زمان دیپلماسی ما گاف بزرگی داده بود و کسی دوست نداشت راجع به این موضوع حرفی زده شود، یکی از دلایل به طول انجامیدن این پروژه نیز همین موضوع بود.

این کارگردان تصریح کرد: متأسفانه مسئولان در آن زمان در قبال این اتفاق سکوت کردند و خانواده‌های شهدا و قربانیان آن حادثه قربانی این سکوت شدند، من امروز با نمایش این فیلم سیمرغ بلورینم را از جشنواره گرفتم چرا که توانستم و سعی کردم تا حدودی وظیفه‌ام را به عنوان یک شهروند در این رابطه انجام دهم.

حسین یاری بازیگر نقش الله‌داد شاهسون در این فیلم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حاضر نشدید با آقای شاهسون روبرو شوید، گفت: من از ترس حسن برزیده نخواستم آقای شاهسون را ببینم چون ایشان شخصیتی را در ذهن داشتند و من احساس کردم که اگر با شاهسون ملاقات کنم خودم دچار دوگانگی می‌شوم و من از ایشان هم بابت این موضوع عذرخواهی کردم.

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری این فیلم نیز در این نشست گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم به همکاری با این گروه علاقمند شدم، کم و بیش از اتفاقاتی که برای دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف رخ داده بود اطلاع داشتم و به عنوان یک ایرانی یک وظیفه کوچکی داشتم که خواستم آن را انجام دهم و در خصوص بی‌عدالتی که نسبت به قربانیان این حادثه انجام شد سهمی داشته باشم.

مسعود رایگان دیگر بازیگر این فیلم نیز درخصوص الزام وجود شخصیتش در فیلم گفت: فکر می‌کنم اگر این شخصیت از فیلم‌نامه و فیلم حذف می‌شد به روند داستانی کار لطمه می‌زد، مانی که این اتفاق در سال 77 و در مزارشریف رخ داد من خارج از کشور بودم و این خبر آنچنان تکان دهنده بود که در بهت بسر می‌بردم مثل اتفاقی که چند روز قبل برای خلبان اردنی افتاد.

مهرگان طراح صحنه و لباس این فیلم نیز گفت: مزارشریف در عین حالی که می‌خواهد روایتی تاریخی را بیان کند، میخواهد کمکی هم به جامعه بکند، برای من این پروژه تجربه جدیدی بود، هیچوقت پیش نیامده بود که با این ابعاد دکور طراحی کنم که خوشبختانه انجام این کار برایم فرایند جالبی بود.

مهتاب کرامتی دیگر بازیگر این فیلم در خصوص نقشی که در این فیلم بر عهده داشت، گفت: من در طول کار تمام تلاشم را کردم تا بتانم نقش را باورپذیر کنم، وقتی فیلمنامه را خواندم و وقتی فهمیدم قرار است که نقش یک زن افغان را بازی کنم در ابتدا می‌دانستم که نمی‌توانم آن را اجرا کنم، بعد از آقای برزیده خواستم تا تست گریم انجام بدهیم تا ببینم این نقش را خودم می‌توانم قبول کنم یا خیر که خوشبختانه این اتفاق افتاد و من در این فیلم نقش یک زن افغان را بازی کردم.

بهزاد عبدی آهنگساز مزار‌شریف درخصوص موسیقی این فیلم گفت: موسقی این فیلم به هیچ وجه به بومیت نپرداخته است، وقتی با فیلمنامه مواجه شدم در ابتدا ماجرا را محدود به شهید شدن دیپلمات‌ها دیدم اما اندکی بعد‌تر فهمیدم که درون مایه فیلم درباره انسانیت است، من هم در موسیقی تمام تلاشم را کردم تا کامل در خدمت فیلم باشم.

عبدالحسن برزیده در ادامه این نشست گفت: ما صرفاً یک فیلم درباره مزارشریف و طالبان نساختیم، رفتار طالبانی و افراطی‌گری بوده، هست و خواهد بود و این رفتار مخصوص افغانستان هم نیست و در کشور خودمان هم این رفتار مشاهده می‌شود. پایین کشیدن یک نماینده از پای تریبون یک کار طالبانی است، رفتار طالبانی تاریخ مصرف ندارد، امیدوارم در خصوص این درون مایه فیلم هم حرفی زده شود، امروز خطر افراطی‌گری کشور ما را تهدید می‌کند.

وی در خصوص دخل و تصرف‌هایی که نسبت به وقایع این فیلم صورت گرفته، گفت: در فیلم دخل و تصرف انجام دادیم اما این به معنای تحریف کردن نیست و نگفتن بخشی از حقیقت هم حتماً اتفاق افتاده است.

وی افزود: در آن دوره و زمانی که این اتفاق افتاد، جمهوری اسلامی ایران داشت وارد جنگی بزرگ می‌شد و در همین دوره دکتر روحانی دبیر شورای امنیت ملی بود، من می‌خواهم از ایشان تشکر کنم چرا که ایران را از وقوع جنگی دوباره نجات دادند. جمله کلیدی این فیلم این است که هیچ جنگی به نفع هیچکس نیست اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که جنگ برای تعداد معدودی از افراد خیلی منافع دارد.

برزیده ادامه داد: ما بین نقد وزارت امور خارجه و وحشی‌گری‌هایی که طالبان در آن مقطع زمانی انجام داد باید یکی را انتخاب می‌کردیم و تمرکزمان را بر روی آن می‌گذاشتیم اما در عین حال سعی کردیم که منصفانه برخورد کنیم. می‌خواهم خواهش کنم از دولتی که هنوز از آن چیزی ندیدم و به وعده‌های انتخاباتی‌اش هنوز عملی نکرده خواهش کنم بداخلاقی‌های سال‌های گذشته را جبران کند و از مردم ایران و دیپلمات‌هایی که شهید شدند و خانواده‌های آنها عذرخواهی کنند.


فیلم سینمایی «مزار شریف»، چهارمین ساخته عبدالحسن برزیده از 18 شهریور ماه به سرگروهی سینما استقلال اکران می شود. این فیلم ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران و کشتار دیپلمات‌های ایرانی را در 17 مرداد 1377 در شهر مزار شریف، طبق روایت تنها شاهد ماجرا به تصویر می‌کشد. یکی از مسائل حساسیت‌برانگیز این واقعه، چرایی ماندن دیپلمات‌ها در آن موقعیت خاص در مزارشریف است که به گفته عبدالحسن برزیده در ارتباط با این اتفاق در فیلم صحبت خواهد شد. «مزار شریف» که مقطعی از تاریخ معاصر را روایت می کند، با زیرنویس فارسی در برخی از سینماها نمایش داده می شود تا هموطنان ناشنوا بتوانند به راحتی در کنار دیگر «مزارشریف» را تماشا کنند. عبدالحسن برزیده پس از 11 سال دوری از سینما، «مزار شریف» را کارگردانی کرده است. «مزار شریف» محصول حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است و موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز، پخش این فیلم را بر عهده دارد.

فیلم «مزار شریف» در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن و دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه میدانی و بصری را دریافت کرد. این فیلم در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین نقش اول مرد(حسین یاری)، بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری و بهترین چهره پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد.

 
خلاصه فیلم «مزار شریف»:

داستان کشتار دیپلمات های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال حجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت 10 تن از کارکنان کنسولگری ایران شد.

 
شعار فیلم «مزار شریف»:

هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست.


عوامل فیلم «مزار شریف»:

کارگردان: عبدالحسن برزیده/ نویسنده: مهدی شیرزاد/ تهیه کننده: منوچهر شاهسواری/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست/ صدابردار: حسن زاهدی/ طراح چهره پردازی: سعید ملکان/ جلوه های ویژه میدانی: علی قرایی/ مدیر هنری: مشکین مهرگان/ مدیر صحنه: سوفیا شکری/ مدیر دکور صحنه و لباس: محمد معصومی/ جلوه های ویژه بصری: امیررضا معتمدی/ تدوین: محمدعلی سجادی/ موسیقی: بهزاد عبدی/ منشی صحنه: زهرا برزیده/ مدیرتولید: مسعود فیروزه/ مدیر روابط عمومی فیلم: علی زادمهر/ عکاس: مهدی دلخواسته/ تصویربردار پشت صحنه: امیر حمیدی

بازیگران: حسین یاری، مسعود رایگان، مهتاب کرامتی، عمار تفتی، ابراهیم برزیده، علی عطایی، رضا عزیزی، مسعود سخایی، مهدی آگاهی، پدرام یوسفی، محمد آقامحمدی، امیرحسین فتحی، حسین باشه آهنگر، عباس حبیب


حواشی «مزار شریف»:

حسن برزیده درباره فیلم «مزار شریف» و رفتار مسئولین با داغداران این ماجرا گفت:

"متأسفانه حتی از یک عذرخواهی ساده هم از داغداران این ماجرا نکردند و حتی مورد بی مهری قرار گرفتند. امیدوارم با ساخت این فیلم این عذرخواهی را رسما اعلام کنند و یاد بگیرند جایی که اشتباه کردیم باید صادقانه بپذیریم. در فیلم مشخص است که طالبان با خشونت ها و رفتار غیرانسانی به دنبال نفع شخصی هستند اما دولت پاکستان متهم اصلی این پرونده است. این فیلم نه تنها برگی از تاریخ کشور است بلکه حکایتی را تصویر می کند که ادامه دارد و به هیچ وجه محدود به تاریخ خاصی نمی شود و مربوط به نگرش آدم هاست. این افراد از دینداران سو استفاده می کنند و امروز داعش و افراطی گری به هرشکلی دیده می شود و فقط یک فیلم تاریخی یا سیاسی نیست بلکه می تواند اجتماعی باشد."

در فیلم «مزار شریف» از بازیگران افغان نیز استفاده شده است.

حسین یاری در ارتباط با حضورش در فیلم «مزار شریف» در نقش مدد شاهسون، تنها بازمانده این حادثه گفت:

"پیرامون شخصیت تحقیق کردم اما بیشتر از خود فیلمنامه کمک گرفتم و شکل روایی آن تعیین کننده بود. ترجیحم این بود که با این شخصیت صحبت نکنم. شکل روایی چندان مستند گونه نیست اما من بیشتر دوست داشتم به متن وفادار باشم."

مهتاب کرامتی درباره بازی در نقش زن افغان گفت:

" بعد از خواندن فیلمنامه، از بازی در نقش یک زن افغان به نوعی ترسیدم و فکر می‌کردم از پس این کار برنمی‌آیم. به همین دلیل از عبدالحسن برزیده خواهش کردم که بعد از تست گریم و باورپذیر شدن این کاراکتر برای حضور در این فیلم سینمایی اعلام آمادگی کنم."

منوچهرشاهسواری درارتباط با حضور مسعود رایگان در فیلم سینمایی «مزار شریف» در نقش مامور شورای عالی امنیت گفت:

"مسعود رایگان در سخت‌ترین شرایط ممکن با ما همراه شد به این معنا که گروه تولید فیلم «مزار شریف» در مقطعی از کار دچار گرفتاری شد که مسعود رایگان به خاطر رفاقتی که داشت، به کمک ما آمد و ما را از بحران نجات داد."

همسر شهید صارمی با اشاره به بازی ابراهیم برزیده بازیگر نقش شهید صارمی در فیلم «مزار شریف» گفت:

"فیلم «مزار شریف» با بازی وی خیلی خوب بود و بازیگر نقش شهید صارمی در فیلم مزار شریف به شکلی حرکت و رفتار می کرد که خیلی شبیه شخصیت واقعی بود و حتی این واقعی بودن  در طراحی لباس نیز وجود داشت."

ابراهیم برزیده، پسر عبدالحسن برزیده در دومین کار سینمایی اش، نقش شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را بازی می کند. او درباره این نقش گفت:

"یک علاقه شخصی نسبت به این نقش دارم که این شخصیت یک بار دراماتیک جذابی دارد که این شخصیت را دوست داشتنی تر می کند و علاقه ای که برای کارش قائل است که دلخوشیها و خانواده اش رها کرده است تا در یک شرایط خشن و سخت در افغانستان کار کند و جانش را هم در راه هدفش فدا کند. حتی آخرین تماسی که از سفارت به ایران رسیده است مربوط به خبر رسانی شهید صارمی است و توجه به این ویژگی هاست که من این نقش را دوست داشته باشم."

مهتاب کرامتی درارتباط با لهجه ی  افعانی اش در فیلم «مزار شریف» گفت:

"من برای زبان افغانی بسیار تمرین کردم .زمانی که فیلمبرداری در الموت داشتیم، معلم زبان افغانی من کنارم بود و در کنار من بازی می کرد؛ برای همین به راحتی با هم ارتباط داشتیم و حتی دیالوگ های عادیمان هم به زبان افعانی بود البته همیشه معلمم اشکالات من را تصحیح می کردند و مدتی هم بعد از فیلم طول کشید تا بتوانم این لهجه را از خودم دور کنم."

مجتبی راعی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران درباره فیلم «مزار شریف» گفت:

"این فیلم اجرای کاملا حرفه‌ای داشت و کارگردانی، فیلمبردای، صدا و موسیقی آن حرفه‌ای بود. این فیلم موفق شد به یک استاندارد حرفه‌ای برسد. من فکر می‌کنم تماشاگر سینمای بدنه از این فیلم خوشش بیاید."

مهدی شیرزاد بازنویسی «مزارشریف» را به عهده داشته و اصل فیلمنامه توسط عبدالحسن برزیده نوشته شده است.

علیرضا زرین‌دست، فیلمبردار باسابقه سینمای ایران درباره فیلمبرداری فیلم «مزار شریف» گفت:

"پروژه بسیار سخت و در عین حال لذت بخشی بود و نزدیک به 6 ماه به طول انجامید. در «مزار شریف» بسیاری از لوکیشن ها در یک سوله واقع در کمال شهر بازسازی شده بود بنابراین نورپردازی و سختی های بازسازی صحنه های خارجی در یک فضای داخلی کار را مشکل می کرد. این اثر سینمایی یکی از فیلم های قابل اعتنا در این دوره از جشنواره فیلم فجر خواهد بود."

در ابتدا قرار بود فرهاد اصلانی به جای مسعود رایگان در این فیلم بازی کند.

بهزاد عبدی با اشاره به ضبط موسیقی فیلم «مزار شریف» در اوکراین گفت:

"از آنجا که امکان ضبط مناسب در ایران وجود نداشت به اوکراین رفتیم که تمام کارهای قبلی‌ام را پیش از آن در آنجا ضبط کرده بودم. تم اصلی این کار انسانیت است و ربطی به مکان و شخصیت ها ندارد. برای ضبط موسیقی این فیلم از یک ارکستر بزرگ ۸۰ نفری کمک گرفته شد."

برای فیلمبرداری بخش های افغانستان در فیلم «مزار شریف»، سوله ای به مساحت پنج هزار مترمربع در شهر کرج ساخته شد اما به دلیل اجاره ای بودن این مکان، بعد از اتمام فیلمبرداری، این دکور خراب شده است.

محسن مومنی، شریف رییس حوزه هنری درباره فیلم «مزار شریف»  گفت:

"فیلم سینمایی «مزارشریف» به خوبی در قالب یک اثر هنری به موضوع افراط و تفکر خشن و تاریک تکفیری پرداخته است."

حسن زاهدی، صدابردار فیلم «مزار شریف» بازی مهتاب کرامتی در یکی از سکانس های دشوار این فیلم را تحسین کرد.

عبدالحسن برزیده با تشکر از حسن روحانی، رئیس جمهور گفت:

"طی تحقیقات بسیاری که برای ساخته شدن این فیلم سینمایی داشتم، متوجه شدم حسن روحانی که در آن زمان دبیر شورای امنیت ملی بود از وارد شدن ایران به یک جنگ بزرگ جلوگیری کرد در واقع پس از فاجعه کشته شدن دیپلمات های ایران در افغانستان داشتیم وارد یک جنگ دیگر با افغانستان می شدیم اما حسن روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی در آن زمان از وقوع این جنگ جلوگیری کرد بنابراین جا دارد از این بزرگ به خاطر تدبیر و درایتی که به خرج داد، تشکر کنم."

عبدالحسن برزیده، کارگردان فیلم با تشکر از سهیل جهان بیگلری گفت:

"در این روزها اسم سهیل جهان بیگلری که در زمان ساخت فیلم مسئولیت ریاست سازمان سینمایی سوره را بر عهده داشت و به ما در ساخت این فیلم بسیار کمک کرد، گاهی فراموش می شود و من اینجا بر خود واجب می دانم که از وی تشکر کنم."

فیلم «مزار شریف» در دهمین دوره جشنواره "باتومی" گرجستان به نمایش در می‌آید.

بهزاد خورشیدی درارتباط با طراحی پوستر «مزار شریف» گفت:

"رابطه عاطفی زن افغان و دیپلمات ایرانی حس خوبی را منتقل می کند بنابراین تصمیم گرفتم پوستری را طراحی کنم که در آن یک اثر ساده همراه با موتیف و رنگ های درخشان دیده شود که به نوعی راویتگر فضای فیلم و موقعیت جغرافیایی فیلم باشد."د.

 

فیلم مزار شریف در زمان جشنواره – سایت سلام سینما:

این فیلم در زمان جشنواره با 98 رای از سوی کاربران، امتیاز 5.53 از ۱۰ را در بین فیلم‌های سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سایت سلام سینما بدست آورد

 

توجهاگر با ارور 404 مواجه شدید از بخش نظرات اطلاع دهید تا فایل جایگزین شود

برای کمک به تامین هزینه هاست دانلود لطفا روزی یک بار روی بنرهای زیر کلیک کنید

راهنما

  • کلیه فیلم و سریال های سایت به صورت کم حجم و با کیفیت مناسب میباشند،کیفیت فایل های کم حجم مقداری پایین تر از فایل های اورجینال میباشد.
  • برای سهولت در دانلود از نرم افزار های دانلود منیجر نظیر IDM و برای پخش فیلم و سریال ها از نرم افزار هایی مانند KM Player استفاده نمایید.
  • راهنمای دانلود از سایت تیک فیلم
  • صفحه درخواست فیلم و سریال
  • راهنمای کیفیت فیلم ها
  • کانال تلگرام تیک فیلم
  • نظری بدهید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    X
    تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تیک فیلم(tikfilm.net) می باشد.